Menü
Rövid URL

A német kalauzipar

Vinum d%c3%adjazottak
A Vinum 2018-as díjazottjai (fotó: schiller-wine.blogspot.hu)

A németek nem tudnak betelni a borkalauzokkal. A kiadók legalábbis ezt remélik. Két évtizeden át két versenyző osztozott a tortán, ma már hatan fenik a kést. Az első kalauz, a Gault Millau WeinGuide Deutschland 1994-ben jelent meg, és hat évvel később, 2000-ben csatlakozott hozzá az Eichelmann Deutschlands Weine. Ezt a kettőt tekintik a mintaadó, klasszikus német borkalauznak. Bár pontos adatok nincsenek, az eladási példányszámukat 12 és 20 ezer közé teszik.

Fejcsere

A piaci status quo-t az ismert bormagazin, a Vinum felbukkanása borította föl. A Vinum Weinguide Deutschland gyakorlatilag lefejezte a Gault Millau-t: először elcsábították Joel Payne-t, aki 1994 óta a GM-borkalauz főszerkesztője volt, aki aztán elcsábította Carsten Hennt, aki a főszerkesztő-helyettes volt. Majd kisvártatva, két fő kivételével, az egész Gault Millau-s stáb átköltözött a Vinumhoz. Vagyis aki hű akar maradni az eredeti Gault Millau-hoz, annak ma a Vinumot kell megvennie. A testületi kirajzást a GM francia vezetői váltották ki azzal, hogy kiadót váltottak: a Christian Verlagtól átszerződtek a Zaber and Sandmann Verlaghoz. A helycserés támadás zárlataként a GM kalauz főszerkesztőjévé azt a Britta Wiegelmannt nevezték ki, aki korábban három éven át a Vinum bormagazin főszerkesztője volt.

Vinum szerkeszt%c5%91k
A weinphilosoph és a genussliterat (Joel B. Payne és Carsten Henn) (fotó: www.weinguide-deutschland.de)

Fizetőképes kereslet

A magyar szem elkerekedik, amikor meglátja, hogy a három kalauz közül a legolcsóbb is majdnem tízezer forint. Az Eichelmann ezért az összegért 1250 oldalon 940 birtok 10.950 boráról ad értékelést. Amennyiben az internetes alkalmazásra is igényt tartunk, akkor újabb 10 eurót kell leszurkolnunk. A Gault Millau-nál nincs ilyen részletfizetési opció: a 40 euróban az e-könyv hozzáférés és az app is benne van. Ők az idei kiadásban 1965 birtok 11.950 boráról írnak. A Vinum terjedelmileg és internetes alkalmazás tekintetében gyakorlatilag ugyanezt kínálja, de 5 euróval olcsóbban.

Ha átlagban 15 ezer eladott példánnyal és 35 eurós árral számolunk, akkor ez 160 millió forint körüli bevételt jelent. És mint látni fogjuk, nem az olvasó az egyetlen bevételi forrás.

Borász fizess!

A Gault Millau és a Vinum nem kér pénzt a kalauzba kerülésért, viszont melegen ajánlják a 250 eurós reklámcsomag kiváltását - ennek fejében a borászatok használhatják a logót és a kóstolási jegyzeteket, illetve matricát kapnak a díjnyertes boraikhoz és 3-4 példányt a kalauzból. Az Eichelmannba csak az kerülhet be, aki fizet; az összeg 145 és 250 euró között mozog, és az előbb felsorolt juttatásokra jogosítja föl a borászatokat.

A német kalauzpiac legújabb szereplője az osztrák Falstaff. Ők is előre kérik a belépőt, és vastagon fog a ceruzájuk: 450 euróért 4 bort értékelnek. A borászatok szempontjából némi vígasz, hogy a pontokkal ők bánnak a legnagyvonalúbban. Terjedelemben egyelőre elmaradnak a többiektől, a 2017-es kiadványban 370 birtok 3.000 borát értékelték.

A gasztronómiai magazinként ismert Feinschmeckernek szintén van borkalauza (az ő alvállalkozásuk volt a 2000 és 2009 között megjelent Wein Gourmet nevű kiváló bormagazin). Itt a bekerülési díj mindössze 150 euró, amiért a borászatok oklevelet, egy példányt a kalauzból és matricákat kapnak. Mellékesként a Feinschmecker reklámvásárlásra kapacitálja a borászatokat. A pályát még síkosabbá teszi, hogy ők borkereskedelemmel is foglalkoznak.

Végül ott van a Wein Plus, amelynek nincs nyomtatott kalauza, ám az online adatbázisukban 3064 birtok 70896 borának értékelését lehet elolvasni. Az évtizedek alatt összegyűjtött kóstolási jegyzetek szinte mind a főszerkesztőtől, Marcus Hofschustertől származnak. Ő egyáltalán nem kér pénzt, viszont éves szinten a merítés is jóval szerényebb, mint a többieknél.

Ahogy láttuk, a Gault Millau, a Vinum és az Eichelmann 150 millió forint körüli bevételre számíthat az olvasóktól. Amennyiben a Gault Millau-ban és a Vinumban szereplő borászatoknak csak a fele váltja ki a 250 eurós promóciós csomagot, ez 75 millió forintnyi többletbevételt jelent. Az Eichelmann kevesebb borászatról ír, viszont azok mind fizetnek; 200 eurós átlagárral számolva ez 60 millió forint körüli összeget jelent. Pontos adatok híján mindez persze csak spekuláció, de valószínű, hogy a bevétel mindhárom kalauz esetében 200 millió forint körül lehet.

Gm deutschland
Csak a borító a régi

Hogyan tesztelnek?

Ami az értékelés módszertanát illeti, az Eichelmann kalauz esetében maga Gerhard Eichelmann teszteli a borok többségét, viszont a legmagasabb pontszámot elért tételeket szűk stábjával vakon újrakóstolja. A Vinumnál a kóstolás első körét 20 tesztelő végzi, mindegyiknek megvan a maga területe, aztán a legjobb eredményt elért borokat testületileg újra értékelik. Britta Wiegelmann (GM) teljesen megbízik az általa összeállított új csapatban, és a végső értékelést meghagyja az egyes területek felelőseinek kezében.

Eichelmann és a Vinum rendszeresen riválisaik szemére vetik, hogy inflálják a pontokat. A vádlottak azzal védekeznek, hogy nem a szívük lágyul, hanem a német borok színvonala emelkedik. Az új Gault Millau egyébként 11 ezer borból ötöt értékelt száz pontra, ami százalékosan szinte kifejezhetetlenül alacsony arány (név szerint: Dr. von Bassermann-Jordan - Forster Kirchenstück Riesling GG 2016; Bernhard Huber - Malterdinger Bienenberg Spätburgunder GG Wildenstein 2015; Rudolf Fürst - Bürgstadter Hundsrück Spätburgunder GG 2015; Horst Sauer - Escherndorfer Lump Silvaner Eiswein Erste Lage 2016; Peter Jakob Kühn - Lenchen Riesling Große Lage Auslese 2016).

A legjobb birtokok

Az egyes borok mellett a birtokokat is osztályozzák egytől ötig terjedő skálán. A Gault Millau-ban 18 borászat kap csúcsminősítést, a Vinumban 14, az Eichelmannban pedig 25. A három kalauz közös metszete: Bernhard Huber (Baden); Rudolf Fürst (Franken); Schloss Lieser (Mosel); Dönnhoff, Schäfer-Fröhlich (Nahe); Peter Jakob Kühn, Robert Weil (Rheingau); Klaus Peter Keller (Rheinhessen).

Fontos megjegyezni, hogy vannak olyan vezető pincészetek, amelyek egyes kalauzokból kimaradnak, vagy azért mert ragaszkodnak ahhoz, hogy a boraikat helyben kóstolják (Egon Müller), vagy azért, mert sokallják, hogy a beküldött palackmintákon túl még fizessenek is.

Szakirodalom:
Michael Scmidt - A surfeit of German wine guides
Schiller-Wine - Germany's 18 Top Winemakers
Drunkenmonday Wein Blog - Gault Millau Weinguide Deutschland 2018 – 5x 100 Punkte! Plus: Übersicht der Regionen

Ide még nem érkezett hozzászólás.

A bejegyzésekhez csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá. Itt regisztrálhat.